FİNANSAL KİRALAMA TADİL SÖZLEŞMESİ

  • Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığının 09.11.2009 tarih B.07.1.GİB.0.02.63/6314-174 sayılı yazıları ile ;
    " Düzenleme şeklinde Finansal Kiralama Tadil Sözleşmesi" başlıklı kağıtta 492 sayılı Harçlar Kanununun 42. maddesi hükmü gereğince kağıdın düzenleyici hükümleri doğrultusunda gösterilecek bedel üzerinden, herhangi bir bedel gösterilmemesi durumunda ise atıf yapılan finansal kiralama sözleşmesinin ihtiva ettiği değer üzerinden 492 sayılı Kanuna bağlı (2) sayılı tarifenin I-1 nci maddesi gereğince nispi harç ile 488 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı tablonun I_A/1 bendi gereğince nispi damga vergisi aranılması gerekir. Bilgi ve gereğini rica ederim. denilmektedir.
    yazı Pdf ve 1,49 MB olduğundan yazmak zorunda kaldım.
    isteyen arkadaşlara faks edebilirim


    kolaylıklar diliyorum

    Bildiğini bilenin arkasından gidiniz, bildiğini bilmeyeni uyarınız, bilmediğini bilene öğretiniz, bilmediğini bilmeyenden kaçınız.

  • Değerli arkadaşım, finansal kiralama sözleşmeleri ile düzeltmeleri harç ve damgadan istisna, bir yanlışlık olmasın, konu farklı olabilir, saygılarımla.

  • Mahmut Bey;Öncelikle uyarıların için teşekkür ediyorum.Maalesef bahse konu işlemlerden bizdede var.Genel mantık şöyle,Bir işlem tabi olduğu kanun çerçevesinde istisnalardan faydalandırılıyor ise işlemle ilgili düzetme,tadil vs.gibi düzenlemelerinde istisna edilmesi gerekir diye düşünülüyordu.Ancak 3226 sayılı kanunun 30 ncu maddesi okunduğunda sadece ilk sözleşmenin vergilerden istisna edileceği hükme başlanmış bulunmaktadır.Yani sözleşmeye atıfta bulunularak sonradan yapılacak işlemlerin bu istisnadan faydalanıp faydalandırılmayacağına dair bir hüküm mevcut değildir.Bu durumda müfettiş beyin düşüncesi doğrultusunda Vergi dairesinin belirttiği görüş doğru gibi geliyor.Tabi karşıt görüşlerde önemli.Selamlar

  • DAMGA VERGİSİ KANUNU İÇ GENELGESİ SERİ NO: 1997/2


    Tarih 15/12/1997
    Sayı B.07.0.GEL.0.62/6204-1490/54203
    Kapsam


    T.C.
    MALİYEBAKANLIĞI
    Gelirler Genel Müdürlüğü


    SAYI : B.07.0.GEL.0.62/6204-1490


    DAMGA VERGİSİ KANUNU İÇ GENELGESİ
    SERİ NO : 1997/2


    ............................VALİLİĞİ
    (Defterdarlık Gelir Müdürlüğüne)




    Bilindiği üzere, 3226 sayılı Finansal Kiralama Kanununun 30 uncu maddesinin ilk fıkrası hükmüne göre, finansal kiralama sözleşmesi her türlü, vergi resim ve harçtan müstesna bulunmaktadır. Bu hükmün Harçlar Kanunu açısından uygulanması ile ilgili olarak oluşan tereddütler üzerine 7 Haziran 1986 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanan 13 seri nolu Harçlar Kanunu Genel Tebliği ile gerekli açıklamalar yapılmıştır.


    Bakanlığımızın zikredilen Genel Tebliğ çerçevesinde bu güne kadar devam eden tatbikatında istisnanın, finansal kiralama sözleşmesi ile ilgili işlemler ile sınırlı olarak uygulanması gerektiği; buna karşılık finansal kiralama sözleşmesinden ayrı, ancak söz konusu finansal kiralama işlemi ile ilgili olarak düzenlenen ve teminat hükümleri ihtiva eden kağıtların (teminat mektubu, rehin veya ipotek senedi) ve yapılan işlemlerin (noter, tapu vb.) damga vergisi ve harçtan istisna edilmesinin mümkün olmadığı şeklinde uygulamaya yön verilmiştir.


    Bakanlığımızın bu uygulaması mükellefler tarafından ihtilaf konusu yapılmış, söz konusu ihtilaflar idare aleyhine sonuçlanmış ve yargının konu ile ilgili kararları müstakar hale gelmiştir. Ayrıca, 3226 sayılı yasanın 30 uncu maddesinin gerekçesinden, kanun koyucunun yalnızca finansal kiralama sözleşmesinden doğan vergiyi değil, aynı zamanda sözleşmenin hüküm ifade edebilmesi için gerekli olan diğer işlemlerle ilgili vergi, resim ve harçları da istisna kapsamına alma amacında olduğu anlaşılmaktadır.


    Bu sebeple, finansal kiralama işlemlerinde damga vergisi ve harç istisnası uygulamasının, finansal kiralama sözleşmesinin yanı sıra bu sözleşmenin yapılması için gerekli olan diğer işlemleri (teminat ve ipotek işlemleri gibi) ve bu işlemlerle ilgili kağıtları da kapsayacak şekilde yürütülmesi ve bu konuda yargı organları nezdinde oluşmuş ihtilaflardan vazgeçilmesi uygun bulunmuştur.


    Bilgi edinilmesini ve gereğini rica ederim.
    Bakan a.


    Niyazi CANGİR
    Gelirler Genel Müdürlüğü
    Daire Başkanı

  • Değerli arkadaşlarım, Mahmut Bey'den Gelir İdaresi Başkanlığı'nın 09.11.2009 tarihli söz konusu görüşünü aldım, okuduğumda örneğini az önce sunmuş olduğum 1997/2 Sayılı Damga Vergisi Kanunu iç genelgesinden bahsedilmektedir. 1997/2 Sayılı iç genelgede; "finansal kiralama işlemlerinde damga vergisi ve harç istisnası uygulamasının, finansal kiralama sözleşmesinin yanı sıra bu sözleşmenin yapılması için gerekli olan diğer işlemleri (teminat ve ipotek işlemleri gibi) ve bu işlemlerle ilgili kağıtları da kapsayacak şekilde yürütülmesi " denmektedir. Ayrıca Türkiye Noterler Birliğinin 28.06.2001 tarih ve 21 nolu Genelgesi de dikkate alındığında; ya yapılan Noterlik işleminde ya da Gelir İdaresi Başkanlığı'nın görüşünde bir terslik olduğunu düşünüyorum, saygılarımla.

  • Aynı kurumdaki iki yetkilinin görüş farklılıkları,ister istemez bizleride tedirgin ediyor.Allah bizi dar görüşlülerden korusun .:) :) :)

  • Değerli arkadaşlar tespit ve görüşlerinize aynen katılıyorum.


    Dikkatimi çeken konuları paylaşmak istiyorum.


    1. paragrafta ; finansal kiralama sözleşmesine konu emtianın, malın mülkiyetinin saklı kaldığını, sözleşme sonunda kiraya alanın malın mülkiyetini satın alma hakkının olduğunun sözleşmede yazılabileceğini söylemekte.
    2. paragrafta, yatırım ve konut finansmanına esas işlemler hariç, kiracı malın zilyedliğini bir başkasına devredemez. Yatırım ve konut finansmanına ilişkin işlemlerde kiraya verene bilgi vermek suretiyle malın zilyedliğini, sözleşmede bu konuda hüküm bulunması kaydı ile devredebileceğini söylemekte. Zilyedlik, mülkiyet değildir. Zilyedlik, malik olsun yada olmasın malı istediği gibi kullanmak üzere elinde bulundurmaktır. Anlayacağımız şekilde kısaca malı kullanma ve elinde bulundurma hakkı denilebilir.
    3. BU PARAGRAFA DİKKAT !! 488 sayılı damga vergisi kanununun 4 ncü maddesi, BİR KAĞIDIN TABİ OLACAĞI VERGİNİN, o kağıdın mahiyetine bakılarak tespit olunacağı, mahiyeti belirlenecek olan kağıt üzerinde başka bir kağıda atıf yapılmışsa, atıf yapılan kağıdın hükümleri dikkate alınarak, bu hükümlerin içerdiği mahiyete göre alınacağı söylenmekte.


    Kırılma noktası burası, yorum hatası burada başlıyor bence. Şöyle ki:


    10 ncu maddesi, … nisbi vergide, kağıtların nevi ve mahiyetlerine göre bu kağıtlarda yazılı belli paranın … belli para teriminin kağıtların ihtiva ettiği yada kağıtlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade edeceği, … belli parayı ihtiva eden mukavelelerin nisbi vergiye tabi tutulacağı hükme bağlanmıştır. Bu hüküm normal sözleşmelere, değerin aynına yönelik taahhütleri içeren kağıtlara yöneliktir.
    Şimdi burada Finansal kiralama sözleşmesinin harç ve damga vergisi istisnası olduğunu biliyoruz. Finansal kiralama sözleşmesi, sözleşmeye konu malın aynına yönelik bir işlemdir. Özel kanunlarla vergi istisnası sağlanmıştır. Finansal Kiralama Sözleşmesinin hükümlerinin esas ve mahiyetini bozmadan sadece düzeltme niteliğindeki tadil sözleşmesini normal sözleşme gibi değerlendirip böylesine bir geçiş yapılması bence akıl almaz bir hatadır.
    Tadil Sözleşmesi, akittir fakat, esas sözleşmeden bağımsız bir akit olmayıp, tadil yapılan sözleşmenin ayrılmaz bir parçası, asıl sözleşme ile bütünleşmiş, bir nevi düzeltme işlemdir. Ancak esasın hükümlerini bozan, mahiyetini değiştiren bir akit değil sadece düzenleyen nitelikte bir işlemdir. Tadil sözleşmesinde yer alan ödeme tablosu değişikliği, vade değişikliği gibi hükümler tabloda belirtilen rakamın direkt olarak aynına yönelik bir taahhüt niteliğinde değil, asıl sözleşmenin malın aynına hükmettiği esasın mahiyetini değiştirmeden yapılan ek bir düzeltme işlemidir, tadildir.
    Nisbi vergilendirmede genel bir hüküm vardı, hatırlamak adına yazıyorum.


    “Menkul ve gayrimenkul malların aynına yönelik yapılan her türlü senet, mukavele, akitler nisbi harç ve damga vergisine tabidir…”


    Tadil sözleşmesinde, bu genel hüküm çerçevesinde, finansal kiralamanın, sözleşmeye konu maldan ayrık olarak, malın bedelinin aynına yönelik bir taahhüt olduğu, paranın aynına yönelik bir sözleşme olduğu varsayımı bence çok teknik bir hatadır. Kanaatimce kırılma noktası burasıdır.


    Fakat bazı işlemleri ayırd etmek gerekir.


    Esas sözleşmeden bağımsız olarak, TAAHHÜTNAME, REHİN, İPOTEK, TEMLİK gibi başlıklar altında yapılan işlemler ise para ihtiva etmesi halinde yada esas sözleşmeye atıf yapması halinde, bunlar tadil, düzeltme niteliğinden ziyade ihtiva ettikleri paranın direkt olarak AYNINA YÖNELİK işlemlerdir ve bu işlemlerin nisbi olarak vergilendirilmesi mantıklı olabilir. Kaldı ki esas işlemin ferileri niteliğindeki işlemlerinde esas işlemin esasına, mahiyetine paralel olması halinde istisna olabileceği mümkün olabilir. Tartışılabilir.


    Finansal Kiralama sözleşmesi yapıldıktan sonra, kiracı, ayrık olarak, TAHAHÜTNAME başlığı altında “sözleşme tutarını kiraya verene ödemeyi taahhüt ederim.” diye bir taahhütte bulunsa bu işlemin nisbi vergilendirilmesi mantıklı olabilir. Çünkü bu işlem başlık ve mahiyeti bakımından direkt olarak PARANIN AYNINA YÖNELİK yapılan bir işlemdir ve artık sözleşmenin esası ve mahiyetinin dışına çıkılmıştır.


    Bu konu mesnetleri ile birlikte çok uzunca açılabilir, uzun uzun yazılabilir bir konudur. Kesinlikle rahatlıkla çürütülebilecek bir tezdir. Fakat kanun koyucular ne diyorlarsa doğru odur. Bize düşen bunu uygulamaktır.


    TNB’nin bu konuda acilen bir çalışma yapması gerektiği kanaatindeyim.


    Yeni genelge çıkıncaya kadar finansal kiralama sözleşmesi haricindeki sözleşmeye atıf yapan sair işlemlerden nisbi vergi alacağız demektir bu.


    Saygılarımla.

  • Sayın Admin,


    Borçlanma borcunu öde öyleyse, ödemeyeceksen söye ona göre hareket edelim. 8) :D


    Bu arada ben bilgi vermedimki, bilgi doğruluğu kesinleşmiş şeylerdir, sadece fikrimi yazdım. Sonuç olarak biz hangi noktada olursak olalım GİB ne derse o olacak itiraz etme gibi lüksümüz yok. 8)

  • Gelir İdaresi Başknlığınca yayınlanan; 10 Seri Nolu Harçlar Kanunu Sirkülerinde; finansal kiralama sözleşmelerinde değişiklik yapan tadil sözleşmelerinin 3226 sayılı Finansal Kiralama Kanununun 30 uncu maddesi uyarınca damga vergisi ve harçtan istisna tutulmasına ilişkin açıklamalara yer verilmiştir.



    Söz konusu Sirkülere ait word dosyası ekte sunulmuştur.



    http://www.gib.gov.tr/index.ph…RUIXP5FrTvW&type=sirkuler

    Bildiğini bilenin arkasından gidiniz, bildiğini bilmeyeni uyarınız, bilmediğini bilene öğretiniz, bilmediğini bilmeyenden kaçınız.

    Mesaj 1 defa düzenlendi, son düzenleyen Mahmut Bürke ().